Tentoonstelling agenda maart 2016
- 18 t/m 20 maart, HALLO DAAR!, Haarlem
- 21 - 24 april Lust For Life, Painting Today / We Like Art Westergasfabriek
- 7 Maart t/m 29 Januari 2017, Waanzin en werkelijkheid, ’s-Hertogenbosch
- 2 februari t/m 28 augustus 2016, De zeven zonden: Jheronimus Bosch in de hedendaagse kunst, Helmond
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
HALLO DAAR!
“Van 18 tot en met 20 maart wordt het begin van de lente gevierd in de Haarlemse musea, galeries en kunstenaarsinitiatieven.
De jubileumeditie van Haarlemse Lente, “Jubilee Lines,” presenteert de bloeiende hedendaagse kunstscene in de stad,
met een feestelijke aftrap op vrijdag 18 maart en openingen, lezingen en performances gedurende het hele weekend.
Kijk voor het volledige programma van Haarlemse Lente op www.haarlemselente.nl
editie 5: Jubilee Lines
HALLO DAAR!
Nieuw Heiligland 9
2011EM Haarlem
06 11 255 322
Werk op papier van:
C A Wertheim, Fons van Laar, Pieter Kusters, Heike Kati Barath, Pam Emmerik (†), Risk Hazekamp, Jet van Oosten, Mirjam de Zeeuw, Lidy Jacobs, Frans Boomsma,
Pieter W Postma, Emma van Drongelen, Niels Brozat , Gijs Assmann, Paul Nassenstein, Jasper de Beijer, Maurice Braspenning,
Ronald Ruseler, Margreet Bouman,
Koen Ebeling Koning, Gé-Karel van der Sterren, Philip Akkerman, Bart Baele, Matthias Beckmann, Kees Bierman, Hans Bouman, Rob Bouwman, Erik de Bree,
B.C. Epker, Paul Klemann, Christine Jean, Beth Namenwirth, Ronald Ophuis, Helma Pantus, Robbert Weide, Jacobien de Rooij, Stefan Kasper, Vincent Uilenbroek
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Waanzin en werkelijkheid
7 Maart t/m 29 Januari 2017
Kunstlocatie Würth,
Bedrijvenpark De Brand,
Het Sterrenbeeld 35
5215 MK ’s-Hertogenbosch.
Inleiding
In 2016 herdenkt ’s-Hertogenbosch dat Jheronimus Bosch 500 jaar geleden overleed.
Het Jheronimus Boschjaar is voor Kunstlocatie Würth en Rabobank de aanleiding tot het maken van een gezamenlijke
tentoonstelling met werken uit hun kunstcollecties, die raakvlakken hebben met de thema’s van Bosch.
Daarvoor werden uit beide bedrijfscollecties werken van kunstenaars geselecteerd met een heel eigen beeldtaal,
die zich ook in het huidige tijdsgewricht laten inspireren door de werkelijke en waanzinnige aspecten van het leven.
Waanzin en Werkelijkheid
Kunstenaar Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) heeft ons in zijn schilderijen vooral kennis laten maken met zijn heel eigen,
persoonlijke beeldtaal.
Je zou hem goed kunnen zien als baanbreker, een vernieuwer van de tot dan toe gangbare beeldtraditie.
Voor deze tentoonstelling werden kunstenaars uit de Rabo Kunstcollectie en de verzameling Würth geselecteerd,
die in hun werk ook zoeken naar nieuwe invullingen van bestaande motieven, net als Bosch dat in zijn tijd deed.
Kunstenaars die daarbij het absurdisme niet schuwen, figuratief, maar ook romantisch durven te zijn
en daarnaast net als Bosch, ook humor of religie een rol laten spelen.
Kunstenaars uit de Rabo Kunstcollectie
Henk Visch creëert een heel eigen en persoonlijke symboliek in zijn tekeningen en driedimensionaal
werk en neemt ons net als Bosch mee naar het onderbewuste; langs angsten, dromen en verlangens.
Paul Kleemann laat ons heel letterlijk zijn dromen zien.
Iedere nacht zet hij zijn wekker, om vervolgens snel op een notitieblokje zijn dromen te noteren.
Overdag maakt hij daar raadselachtige, maar prachtige tekeningen van.
Van Bosch wordt gezegd dat hij als kind de grote stadsbrand van 1463 meegemaakt heeft, waarbij
een groot deel van de binnenstad van Den Bosch in vlammen opging. In veel van zijn doeken zijn daar
verwijzingen naar te vinden.
Op het bijna filmische doek van Gé-Karel van der Sterren is een hedendaags stadstafereel met bizarre
trekken afgebeeld, tegen de achtergrond van een withete vuurzee.
Song of Joy van Rinke Nijburg zet ook in weerwil van de vrolijke titel,
een min of meer apocalyptische wereld neer.
Het kunstwerk We are because we are because we are because we are van Gijs Assmann met aan de
ene kant een narrenkap en aan de andere kant een schedel, is een heel directe verwijzing naar onze eigen
sterfelijkheid.
Merijn Bolink benadrukt die dualiteit ook in het werk ‘zonder titel’.
Een doodnormale tak die hij deels de vrijheid liet, deels beknotte. Jan Peter Muilwijk en Gijs Frieling
verweven hun ideeën over religie en sterfelijkheid in hun werken.
Terwijl Famke van Wijk en Juul Kraijer een veel romantischer benadering kiezen.
Een internationaal bekende kunstenaar als Folkert de Jong, nam juist een heel klassiek motief zoals ‘moeder
en kind’ als onderwerp en bracht het door specifiek kleur- en materiaalgebruik moeiteloos naar de 21ste
eeuw.
De wonderbaarlijke wereld van Jheronimus Bosch galmt óók in onze eeuw nog na in het werk van veel
hedendaagse kunstenaars.
Al was het maar omdat de thematiek die Bosch al inspireerde; de worsteling van de mens met het leven,
haar verleidingen en onze sterfelijkheid, van alle tijden is.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Gemeente Museum Helmond De zeven zonden van Helmond
Jheronimus Bosch in de hedendaagse kunst 2 februari t/m 28 augustus 2016
Te ere van het Jheronimus Bosch jaar presenteert het museum van 2 februari t/m 28 augustus
een tentoonsteling over de zeven hoofdzonden van Jheronimus Bosch (1450-1516) in de hedendaagse kunst.
Meer over het Bosch jaar en wat er op cultureel gebied te doen is in Brabant lees je hier.
Het laatste oordeel
Uitgangspunt van de tentoonstelling is een geautoriseerde copie van het Jheronimus Bosch triptiek 'Het Laatste Oordeel' (1504-1508).
In dit middenpaneel (te zien in de Gemäldegalerie van de Akademie der Künste) wordt de jongste dag verbeeld.
Hierin worden zij die goed hebben gedaan gescheiden van hen die gezondigd hebben.
Kunsthistorisch onderzoek toonde aan dat het middenpaneel vooral de zeven hoofdzonden in diverse bloemrijke verbeeldingen weergeeft.
Middeleeuwse thematiek
De hedendaagse kunstcollectie van het museum omvat vele werken die actuele (sociaal-) maatschappelijke thema's
belichten uit de populaire en alledaagse beeldcultuur.
Een deel van die werken brengt op een prikkelende manier de van oorsprong middeleeuwse thematiek van de zeven hoofdzonden
anno 2016 voor het voetlicht: Superbia (ijdelheid/hoogmoed), Avaritia (hebzucht), Luxuria (wellust), Invidia (afgunst), Gula (vraatzucht),
Ira (woede) en Acedia (luiheid).
Wellust, hebzucht etc. anno nu
In de tentoonstelling zie je bijvoorbeeld het werk van Terry Rodgers dat de zwoele decadente wellustige sfeer van de nieuwe jonge rijken laat zien.
Ge-Karel van der Sterren toont op zijn doek 'Spec-house at Zabriskie Point'(2007) zijn visie op de hebzucht van speculatieve projectontwikkelaars,
die in het vorige decennium de wereldwijde economische crisis mede vormgaven.
In de opzienbarende videofilm 'Het Grote Gebeuren'(1975) van Jaap Drupsteen (naar een novelle van Belcampo) zien we
een surreele verbeelding van de Dag des Oordeels die zich afspeelt in de ogenschijnlijke gemoedelijkheid van een Overijssels dorpje.
Tot slot gaat het videowerk van Nicolas Provost, The Invader and the Origin of the World' uit 2014, voorbij alle goed en kwaad.
De film vat ons huidige tijdsgewricht samen. Een film over een ontmoeting tussen twee mensen,
het samenkomen van twee totaal verschillende werelden, lotsbestemming en de oorsprong van de mens.
Deelnemende kunstenaars
In de tentoonstelling is werk te zien van onder meer de volgende kunstenaars: Robert Combas (F), Hervé diRosa (F),
René Daniels (NL),Frans Franciscus (NL), Inez van Lamsweerde / Vinoodh Matadin (NL/VS), Rob Hornstra (NL),
André Masson (F), Terry Rodgers (VS), Martin Parr (VK), Maria Roosen (NL), Tinkebell (NL), Anthony Goicolea (VS),
Joost van den Toorn (NL), Ge-Karel van der Sterren (NL), Rob Verf (NL), Jaap Drupsteen (NL), Teun Hocks (NL) en Nicolas Provost (BE).
De tentoonstelling maakt deel uit van een tweeluik over deugden en ondeugden: eerder toonde het museum de tentoonstelling 'Works of Mercy', waarin de zeven werken van barmhartigheid centraal stonden.
Tips
• Combineer je bezoek aan deze tentoonstelling met een theatervoorstelling in de Verkadefabriek in Den Bosch
waar Matzer theaterproducties speciaal voor dit jaar voorstellingen speelt over de zeven zonden.
Deze zonden zijn afkomstig van het schilderij 'De zeven zonden' van Bosch dat te zien is in het Prado in Madrid.
• Highlight is de grote overzichtstentoonstelling van het werk van Bosch in het Noordbrabants museum.
G.K. van der Sterren
mail@gekarel.com
|